Health Valley Partnership: Verbinding, Ondersteuning en Opschaling
inMotion VR, opgericht door Gert-Jan Brok en Kiki Coppelmans, is sinds 2018 partner van Health Valley. Vanaf het begin heeft Health Valley het bedrijf ondersteund met waardevolle netwerkdiensten en strategische verbindingen, zowel nationaal als internationaal. Innovatiemanagers van Health Valley hebben inMotion VR in contact gebracht met relevante organisaties zoals Innokas, World Trade Center Twente en Briskr en hebben het bedrijf geholpen bij het realiseren van schaalvergroting.
In dit interview neemt Kiki ons mee in de samenwerking tussen Health Valley en de recente ontwikkelingen van inMotion VR. Om te beginnen de rol van Health Valley in de ondersteuning: ‘Daar waar het lastig is om in contact te komen met de juiste persoon, heeft Health Valley ons in het prille begin geholpen met warme introducties, zoals bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis, waar we uiteindelijk Corpus VR hebben toegepast’.
De open en laagdrempelige houding van de mensen achter Health Valley waardeert Kiki enorm: ‘Het contact is altijd fijn en met de juiste klik. In de jarenlange relatie heeft Health Valley ondersteund in onze opschaling, maar ook geholpen met onze bekendheid. We hebben gebruik kunnen maken van hun expertise, gevraagd of op hun initiatief’. De kracht van het collectieve netwerk van Health Valley is dan ook om ondernemers als inMotion VR in contact te brengen met zorginstellingen met specifieke behoeften voor innovatieve oplossingen.
Resultaten van het Partnership: Internationale Groei en Succes
Gert-Jan en Kiki zijn de drijvende krachten achter inMotion VR, waarin Kiki de medisch specialist binnen het team is. Vanuit haar achtergrond vertaalt zij de vraag vanuit de markt naar Gert-Jan en het development team. Naast deze rol is Kiki actief als fysiotherapeut, houdt zij zich bezig met research, geeft demonstraties en trainingen met Corpus VR, zelfs in de Verenigde Staten. Want Kiki is net terug en vertelt: ‘Een paar maanden geleden ben ik op uitnodiging bij een grote revalidatie kliniek, Barrow Neurological Institute, op bezoek geweest. Omdat dit instituut er tegenaan liep dat andere revalidatie-VR oplossingen, niet toereikend blijken te zijn, mocht ik een demo geven. Daar waren ze zo van onder de indruk, dat we een research trial gestart zijn. Afgelopen week mocht ik hun team op locatie trainen.’
Tijdens haar laatste bezoek heeft Kiki nog op plekken in de staten Virginia, Dallas, Arizona en New York demonstraties gegeven bij diverse zorginstellingen om te laten zien wat Corpus VR voor hun patiëntengroep kan betekenen: ‘De toegevoegde waarde van Corpus VR is dat je cliënten een-op-een in de praktijk kunt behandelen op fysiek, neurologisch of gedragsmatig vlak, maar dus ook op afstand. Deze vorm van remote care of blended care op dit niveau is compleet nieuw’.
In tegenstelling tot Nederland, waar de opschaling van e-health innovaties vaak langzaam verloopt door allerhande barrières en regelgeving, was de acceptatie van Corpus VR in de VS verfrissend eenvoudig en direct toepasbaar. Kiki: ‘Opvallend is dat als ik in de VS een demonstratie geef, er na veel enthousiasme geen gemaar komt, maar een ‘fantastic, let’s go'! Ook de regelgeving en financiering is compleet anders. In de VS hebben therapeuten een vorm van vrijheid om innovatie in hun praktijk of revalidatiecentrum te brengen en kunnen ze sommige posten buiten hun zorgcontract aanbieden. En ze willen nu eenmaal de eerste en de beste zijn in alles en dat van de daken schreeuwen, dus dat werk ook heel goed mee’.
Nu en toekomst voor inMotion VR
De resultaten die inMotion VR terug krijgt van haar afnemers over deze hybride vorm van online en fysieke therapie zijn positief, zowel voor de therapeut als de cliënt. Kiki: ‘Met deze nieuwe technologie voelen cliënten zich veilig en gesteund en durven ook op afstand de eigen transitie naar herstel te ondergaan’. Dat het lastig is om als zorgsysteem mee te gaan met de tijd en e-Health te omarmen, weet Kiki als geen ander: ‘Ik ben al 24 jaar fysiotherapeut en opgevoed met pen en papier. Toen ik ging werken kwam ineens de elektronische agenda gevolgd door het elektronische patiëntendossier. Hoe lang wij wel niet gewerkt hebben met papier ernaast, want wij vertrouwden dat natuurlijk niet. Hoeveel weerstand ik er ook tegen had, heb ik uiteindelijk toch door het toepassen, de waarde van digitalisering ingezien . Dus ik snap de weerstand in de zorg, maar we moeten het tij keren. Het zorgsysteem zit in een fase waarin het als een hele grote olietanker op de klippen aan het lopen is. Daarbij kan en moet technologie, zoals Corpus VR, ondersteunen, omdat een therapeut bijvoorbeeld meerdere cliënten tegelijkertijd kan behandelen en we de zelfredzaamheid van de cliënten ondersteunen’.
Wat de vervolgstappen voor het team van inMotion VR voor nu is, is vooral uitwerken wat Kiki heeft opgehaald uit de VS. Het bedrijf is klaar om de volgende stap te maken. Kiki: ‘Het voelt of dat we op de springplank staan naar de grotere opschaling. En als we echt aan de slag mogen gaan, dan zou het mooi zijn als we samen met Health Valley kunnen optrekken om het nieuws naar buiten te brengen’.
Wil je ook een demonstratie van inMotion VR ervaren, kom dan zaterdag 7 september naar de Corpus VR workshop in Den Bosch. Voor meer informatie en om jezelf aan te melden, klik hier.