Als ondernemer kun je soms wat inspiratie van collega’s gebruiken. In dat kader besloten we op bezoek te gaan bij Maartje Claassen van SARA B.V.. SARA Robotics ontwikkelt (software) gericht op moeilijk verstaanbaar gedrag, of signaalgedrag. Die software draait op robots. We spraken Maartje over de bevredigende, maar uitdagende weg van ondernemen in de zorg.
Opgericht in 2019 en inmiddels 5 jaar verder, wat weet je nog van het begin?
“SARA is ooit ontstaan vanuit een subsidietraject, waarin wij onze kennis van data, software en techniek wilden samenbrengen met dat wat ‘de werkvloer’ wil. We zagen een uitdaging om die werelden samen te brengen in een sector die in principe niet kan stoppen.” Dat wil zeggen; de zorg draait dag en nacht door. Dat kun je niet even onderbreken om een product te testen”.
“In beginsel dachten we vooral vanuit de techniek, maar we gingen al snel in gesprek met zorginstellingen om te checken of ze op die oplossingen zaten te wachten. Wij kunnen namelijk niet verzinnen wat de zorg nodig heeft. Die basishouding heeft geholpen bij het in gesprek komen met de juiste mensen, in ons geval de innovatiemanagers, bestuurders en zorgmedewerkers.” Op zoek naar marktpartijen kwam Maartje uit bij Zorggroep Elde Maasduinen en tanteLouise. “Zij staan beiden bekend als innovatief en willen graag mee-ontwikkelen. Ze keken niet meteen naar een business case, en dat was in die fase voor ons heel belangrijk.”
Hoe zijn jullie gestart met tanteLouise en Zorggroep Elde Maasduinen?
“We hebben met hen afgesproken om eerst te gaan observeren op de verschillende locaties. Daar keken we waar uitdagingen lagen en zagen dat gedrag van cliënten voor veel onrust zorgt bij zowel cliënten als medewerkers. Gedrag laat zich niet plannen, daar zagen wij een uitdaging in”.
Tijdens die observaties ontstond het idee om iets preventiefs te doen; “we wilden bepaald gedrag voorkomen en beide zorgaanbieders vroegen ons om expliciteit te kijken naar momenten van drukte. Die piekmomenten werken zelfversterkend; er is meer drukte en weinig mankracht. Dat brengt hectiek met zich mee die bepaald gedrag stimuleert.”
Gedrag dat blijkbaar te voorkomen is.
“Onze technische bril hielp bij het denken in oplossingen, maar met alleen techniek kwamen we er niet. We wisten toen al dat we menselijke eigenschappen aan ons product moesten toevoegen.” Antropomorfisme heet dat. “Denk aan volleybal ‘Mr. Wilson’ in de film Cast Away.”
Wat heb je geleerd van de samenwerking met verschillende zorgaanbieders?
“Als leverancier moet je je openstellen om een partnerschap aan te gaan, waarbij je zorgaanbieders ook echt richting laat bepalen. In andere sectoren vindt heel veel innovatie en R&D plaats achter gesloten deuren. In principe moet je zorgaanbieders dankbaar zijn dat zij hun deuren open willen stellen en je daar in een live omgeving mag testen. Je vraagt namelijk heel veel van medewerkers terwijl de zorg gewoon doordraait.”
Dat vraagt dus om openheid van jou als ondernemer; weten waar je wel en geen verstand van hebt, en wanneer je dat laat merken. “Je moet ontzettend veel mensen meenemen tijdens het ontwikkelproces; bestuurders, gedragsdeskundigen, innovatiemanagers, locatiemanagers, persoonlijk begeleiders, cliënten, noem maar op. Mensen vragen je om een bepaalde expertise, in ons geval is dat voornamelijk technologie. Tegelijkertijd moet je zoveel mogelijk zaken terugvoeren op de wensen van een cliënt of medewerker. Wij kunnen wat bouwen, maar dat moet wel passen bij de wensen van degene die ermee om moet gaan. Die instelling wordt enorm gewaardeerd.”
De zorg draait dag en nacht door. Dat kun je niet even onderbreken om een product te testen. - Maartje Claassen - Eradus, directeur SARA Robotics
Terugkijkend op de afgelopen jaren, wat vond je dan het meest lastig?
“We hadden te weinig kennis van ondernemen, processen bij zorginstellingen en financieringsstromen. Die kennis hadden we veel eerder op moeten doen.”
Tijdens de COVID-pandemie veranderde SARA van subsidietraject naar een onderneming, mede vanwege een uitprobeeractie die enorm veel tractie onder verschillende zorgaanbieders opleverde.
“Toen de vraag naar onze robot tijdens de pandemie toenam, kregen we echt vertrouwen in de kans van slagen. In dat enthousiasme besloten we om een onderneming te worden. We hadden natuurlijk veel technische kennis en wat ervaring bij twee zorgaanbieders, maar misten uitgebreide kennis van de markt en wat er bij het starten van een onderneming komt kijken. Die kennis hebben we gemist, maar tegelijkertijd denk ik dat die kennis ons ook tegen had kunnen houden. Dat is ook het leuke van ondernemerschap.”
Is er een advies wat je andere ondernemers mee zou willen geven?
“Naast luisteren naar de vraag zou ik adviseren om de juiste kennis in huis te halen. Marktkennis kun je vergaren met onderzoek en voor ondernemersadvies zijn er zoveel partijen of personen om in te schakelen. Wij zijn heel goed geholpen door Health~Holland, de Brabantse Ontwikkelingsmaatschappij en ook door Health Valley. Op een gegeven moment hebben we iemand bij onze organisatie gehaald die snapt hoe je een bedrijf optuigt en daardoor minder behoudend is. Ondernemen kost veel geld en je bent aan het overleven, dat heeft bij ons zo nu en dan ook geleid tot verkeerde zuinigheid.”
Daarnaast helpt het om mensen op te zoeken die ongeveer met hetzelfde bezig zijn. “Praten met collega-ondernemers helpt om er zelf in te blijven geloven. Het zijn regelmatig hele taaie tijden waarin je gaat twijfelen, dan heb je het echt nodig om mensen te spreken met dezelfde visie, die je kunnen helpen om er de scherpte in te krijgen.”
Het helpt dus om de juiste kennis in huis te hebben, maar laat je er niet teveel door beperken. “Ja, we hadden in beginsel meer kunnen weten, maar ik zou vooral adviseren om je bevlogenheid te behouden. Dezelfde bevlogenheid als alle mensen die dagelijks in de zorg werken, anders komen we er niet.”
Auteur: Pim van den Hoorn
Functie: Innovatiemanager Health Valley Netherlands