Duitslanddag DNHK 2022 Highres 0289

Gezonde marktentree voor zorgtechnologie: er verandert veel in Duitsland

Ik, Wil Philipsen, mocht samen met Kai Feldmann van DNHK een sessie modereren over marktintroductie van zorgtechnologie in de Duitse markt. Is het nog steeds een gesloten bastion? Moet je product al helemaal uit-ontwikkeld zijn, of durven Duitsers ook het experiment aan?

Claudia Wronna van de regionale zorgverzekeraar AOK Rheinland/Hamburg trapte de #health inspiratiesessie af. In haar keynote kwam naar voren waar Duitse zorgverzekeraars naar kijken bij het opnemen van innovaties in hun zorgpakket. Naast de Diga (beoordelings- en bekostigingsmethodiek van m.n. digitale apps) hebben zorgverzekeraars ook andere mogelijkheden tot hun beschikking. En er is ruimte voor pilots, ook in een wat vroegere fase van een product. Daarnaast bestaan er ook financiële fondsen waar kansrijke innovaties gestimuleerd kunnen worden. 

Iedere zorgverzekeraar in Duitsland (108 in totaal!) heeft in meer of mindere mate focus op innovatie. Alleen al bij AOK Rheinland/Hamburg werken 60 mensen op de afdeling innovatie. Het begint het met de juiste mensen kennen en de juiste ingang kennen. Daarbij kunnen organisaties als DNHK, de verschillende NBSO’s in Duitsland  en TFHC helpen. 

De aansluitende paneldiscussie ging dieper in op de ervaringen van Chris Rameckers (Qwiek BV), Erik-Jan Wilhelm (alley), Marco Van Elst (ICT Healthcare) , Tijn Rademakers (Careanimations) bij hun entree op de Duitse markt. Het vraagt veel aandacht, lokale aanwezigheid/vestiging en uiteraard een goede taalbeheersing. De exacte strategie hangt sterk af van het soort product, de marktsector (ziekenhuizen, ouderenzorg of apotheken in het geval van deze ondernemers) en wie betaalt.

Delen: LinkedIn logo