Rollz
Partner Rollz trapte af. Rollz bestaat nu een jaar of 10 als ontwikkelaar van loophulpmiddelen. De laatste jaren zijn zij technologie meer en meer gaan integreren. Zo is daar hun Parkinson-rollator die boordevol nuttige en clientvriendelijke technologie zit. Hun nieuwste product is de Smart module. Onder de zitting van hun rolstoel kunnen sensoren geplaatst worden waarmee realtime informatie data gegenereerd worden over onder meer het activiteitenpatroon van een cliënt. Erg handig voor thuisrevalidatie. De validatiefase van deze module is net afgerond door Rollz. Ze zoeken een zorgpartij om tot eindontwikkeling te komen. Medewerkers waren benieuwd naar de soort data die gegenereerd kon worden, hoe het zat met de privacy, wat deze module nou uniek maakt en meer geïnteresseerde vragen.
Cognition Robotics
Willem-Jan Lamers van Cognition Robotics pakte de tweede pitch. Door uitgebreid onderzoek kwam hij erachter dat 32 procent van de tijd van een zorgmedewerker aan logistiek werk opgaat. Denk aan het wegbrengen van beddengoed, afvalzakken en meer. Zij willen het exponentieel groeiende tekort van zorgmedewerkers oplossen door het inzetten van logistieke robots, de zogenoemde Carey. Echter dergelijke robots inzetten in een zorgomgeving is zeer ingewikkeld. Denk alleen al aan de vele onverwachte mens-robot interacties. Toch heeft Willem-Jan de overtuiging dat zij samen met zorgpartijen tot een passende oplossing kunnen komen. Die daadwerkelijk de zorgmedewerker werk uit handen gaat nemen. Veel moet nog onderzocht worden, maar de belangstelling bij de medewerkers was gewekt.
Anne4Care
Als laatste pitchte Annemarie Johannes, oprichter van Anne4Care. Anne is ontstaan vanuit een mantelzorgervaring van Annemarie zelf, nu zo’n 6 jaar geleden.
Anne is een sprekende avatar die dagstructuur geeft aan mensen die dat nodig hebben en zo virtuele zorg op afstand mogelijk maakt. Anne werkt ook met spraakherkenning. Momenteel ‘werken’ er al 700 virtuele Anne’s bij mensen door heel Nederland. Het systeem geeft vele mogelijkheden zowel voor medewerkers als voor naasten. Van bellen, uploaden van foto’s, het uitspreken van dagdagelijkse taken tot het maken van een grapje. Annemarie ziet Anne in de toekomst groeien naar een pakket dat cognitieve achteruitgang, angst, stress en eenzaamheid zou kunnen meten. Medewerkers vroegen zich af wat het verschil is tussen Anne en andere dagstructuur-oplossingen en waren benieuwd hoe het zat met opslag van data.
Pitch Plaza geslaagd
Na een uur zaten de drie pitches erop. Medewerkers en ondernemers hadden daarna nog mooie gesprekken over nut en noodzaak van technologie in de zorg. Zo vroeg iemand zich af of er met de inzet van almaar meer technologie, niet teveel sociale aspecten van het werk uit handen genomen zou worden. Een gedachte om over door te blijven praten!