Monobanda is een Nederlandse Art & Design studio die al 13 jaar lang nieuwe vormen van Spel en Interactie onderzoekt. Samen met een gespecialiseerd team van wetenschappers, programmeurs en creatievelingen ontwikkelen wij artistieke innovaties op het snijvlak tussen kunst, zorg en wetenschap. Met haar installaties creëert Monobanda speelse situaties waarin gedrag centraal staat en expressie wordt beloond. Wij geloven dat spelen een hele effectieve vorm is van leren: door een spelende lens ontdek je jezelf en de wereld om je heen. Spel is een veilige haven, een plek waar je intuïtief en ongedwongen kunt leren, ontdekken, sociale relaties kan onderzoeken en je emoties kan uiten. Dit alles maakt spel óók een potentieel effectief hulpmiddel in situaties waarin ons welbevinden onder druk staat: als we moeite hebben met communiceren of het uiten van emoties, of wanneer we onzekerheid, frustratie of angst ervaren. Precies voor dit soort situaties ontwikkelt Monobanda op zijn best interactieve games en interventies.
Sinds 2008 onderzoekt Monobanda de mogelijkheden van speels gedrag door middel van kunstzinnige interactieve werken. In ons werk creëren wij situaties waarin mensen hun eigen expressiviteit herontdekken, of weer in contact komen te staan met hun lichaam. We hebben diverse projecten ontwikkeld, variërend van meditatieve VR-projecten die worden bestuur door ademhaling, tot zorggerelateerde initiatieven.
Wij zijn ervan overtuigd dat spel de gezondste staat van de mens is. Tijdens het spel zijn mensen zelfgemotiveerd, staan ze in contact met hun lichaam, zijn ze nieuwsgierig en ervaren ze een gevoel van controle over hun eigen kunnen. Spel vormt daarom een perfect medium voor waardevolle zelfontdekking en -ontwikkeling.
Samen met een gespecialiseerd team van wetenschappers, programmeurs en creatieve professionals ontwikkelen wij artistieke innovaties op het raakvlak van kunst, zorg en wetenschap. Onze werkwijze is iteratief en we betrekken de eindgebruiker gedurende het gehele proces. In elke iteratie laten we ons leiden door het gedrag en de reacties van onze doelgroep. Op elk moment in het creatieve proces kunnen we hierdoor tijdig inspelen op nieuwe inzichten en deze integreren vanuit het perspectief van de doelgroep.
We hanteren de benadering ‘Art led, science backed’ voor ons proces. Als kunstenaars kijken wij vanuit onze fascinatie voor menselijk gedrag naar de bredere context die verder reikt dat de ‘white cube’ van het museum.
Spiegelstem
In co-creatie met zorgpartners Pluryn, de Kingmaschool en Philadelphia en gedragswetenschapper Dr. J.W. Weerdmeester ontwikkelt Monobanda de installatie “Spiegelstem”. Deze interactieve ruimte is speciaal ontworpen voor kinderen en jongeren met onrust en agressie, waarbij het uiten van je emoties een positieve impact heeft. Spiegelstem stelt je in staat je emoties visueel weer te geven. Met Spiegelstem erkennen we dat het gedrag van jongeren die worstelen met onrust en agressie complex en grillig is. Het is niet altijd mogelijk een escalatie of uitbarsting te voorkomen. Met Spiegelstem streven we ernaar om jongeren te helpen beter om te gaan met - en reguleren van - deze emoties, met als doel het proberen te voorkomen van escalaties. Uiteindelijk streven we naar een verbetering van het welzijn, zowel voor de jongeren als voor het zorgpersoneel. Het personeel wordt ontlast en de kinderen en jongeren kunnen op een speelse manier werken aan het reguleren van hun emoties.
Monobanda is an award winning studio that explores and expands the boundaries of play and interaction. Our projects connect the human body, physical space and the virtual world in surprising ways, creating new forms of meaningful play that find their way into art, science and education.
Our core aesthetic is ‘play’. A state of being that all humans share, and facilitates our best traits, like creativity, communication, motivation and self confidence. Inspired by the social interactions that are found on a playground or in a sandbox, where creativity and imagination run free, we make projects that inhabit the space between the virtual and physical world. This means we always create experiences where people discover something new about themselves through playful behaviour. Something that is always both personal and totally universal.
We work in hybrid teams where our art is informed, and co-created by scientists, psychologists, care professionals and other experts on the broad spectrum of human experience. Our work ranges from (VR) Games, art installations to workshops and mental healthcare interventions.
Play is everywhere after all.