NSG en CWZ ontwerpen ziekenhuis voor de toekomst

26 september 2023

De Nijmeegse middelbare school NSG Groenewoud en CWZ hebben afgelopen schooljaar in een pilot samen gewerkt aan het ziekenhuis van de toekomst.

De Nijmeegse middelbare school NSG Groenewoud en CWZ hebben afgelopen schooljaar in een pilot samen gewerkt aan het ziekenhuis van de toekomst. Leerlingen van de NSG kregen de opdracht om mee te denken en een ontwerp te maken voor een patiënt-kamer op een verpleegafdeling en de intensive care in CWZ. Dit heeft geleid tot veel mooie ideeën! Beide partijen zijn erg enthousiast over de samenwerking en delen graag hun ervaringen.

Volop in beweging

De maatschappij verandert volop. Mensen worden ouder, blijven langer thuis wonen en alles gaat steeds meer digitaal. Dat vraagt om nieuwe slimme oplossingen voor de toekomst. Ook in de zorg, ondersteund door techniek. En wie kan daar beter over meedenken dan de jeugd die nu opgroeit? Dat dacht CWZ ook, dat dagelijks bezig is met dit vraagstuk, en zich daarom graag aanbood als partner voor een pilot van NSG, als onderdeel van de voorbereiding op het nieuwe praktijkgerichte vak Techniek & Toepassing voor middelbare scholieren Er bleek een goede klik te zijn tussen NSG en CWZ en de samenwerking was geboren. Toon van Miert, docent biologie bij NSG: ‘Na mijn eerste gesprek bij het CWZ was ik meteen enthousiast. We hebben meer mensen nodig in de techniek en in de zorg. Door leerlingen kennis te laten maken met CWZ hopen we ze te enthousiasmeren voor een beroep in deze sectoren. De opdracht gaf leerlingen de ruimte om na te denken over de zorg die nodig is in de toekomst.’

Leren en inspireren

Acht derdejaars VMBO-leerlingen kregen in drie teams de uitdagende gezamenlijk bedachte opdracht van CWZ en NSG om mee te denken over en een ontwerp te maken voor het ziekenhuis van de toekomst, specifiek een kamer voor een patiënt op een verpleegafdeling en/of intensive care (IC). Doelen? Om kennis te maken met techniek in de zorg en hierin kennis en ervaring in de praktijk op te doen. Maar ook andersom om te zien met welke ideeën deze nieuwe generatie komt en hen enthousiast te maken voor zorg & ICT, specifiek in CWZ. Kortom: om echt van elkaar te leren en elkaar te inspireren!

Samen aan de slag

Om er niet helemaal blanco in te gaan, kregen de leerlingen als eerste een uitnodiging om een kijkje in de keuken te komen nemen in CWZ. Romy Scholten, projectleider huisvesting, vertelde tijdens een rondleiding over verpleegafdeling chirurgie/heelkunde wat er allemaal komt kijken bij de (nieuw)bouw hiervan. José de Vries en Rutger Veenendaal, projectleiders MIT, voegden toe welke slimme technologische oplossingen, medische apparatuur en hardcore techniek je hierbij zoal moet inrichten. Als sluitstuk gaf IC-verpleegkundige Clifford Reinders een levendig beeld van hoe een dag op de IC eruit ziet, wat je nodig hebt op een IC-kamer, welke gevolgen de verbouwing hiervan heeft voor patiënten en zorgverleners en hoe zo’n kamer er vroeger uitzag, wat tot verbazing leidde.

Scala aan mooie ideeën

Als tweede stap mochten de leerlingen niet alleen uitgebreid in gesprek met Martin Kolders, oud-leraar en lid cliëntenraad CWZ, over welke invloed het ziekenhuis van de toekomst heeft op patiënten. Ook konden zij hier meteen al hun ideeën presenteren voor hoe een nieuwe patiëntkamer er volgens hen uit zou zien. Rutger Veenendaal, projectleider MIT: ‘Het was ontzettend leuk om al die ideeën te zien en horen! Van interessant tot grappig en van vooruitstrevend tot lastig uitvoerbaar. Zoals poorten bij de hoofdingang die patiënten meteen scannen op allerlei ziekten, nanobots voor herstel van het lichaam en schoonmaakrobots om de zorg te ontlasten. Of een verborgen gang direct achter het bed met daarin alle IC apparatuur, zodat de patiënt deze niet ziet en geen last heeft van piepjes en andere geluiden en daar niet (meer) onrustig van wordt.’

Product in de praktijk

Tijdens de laatste bijeenkomst hebben de leerlingen hun ideeën in de praktijk gebracht in de vorm van een maquette van hun beeld van een toekomstige patiëntkamer in CWZ. Voor het maken van de maquette hebben ze gewerkt met meerdere technieken, zoals karton, 3D en houtbewerking. De maquettes zijn vervolgens beoordeeld op originaliteit, haalbaarheid en onderbouwing van het idee. Evenals op werkhouding en proces plus de zorg en aandacht en schaalgrootte van het product zelf. Toon van Miert: ‘Dankzij ons bezoek aan de nieuwe IC afdeling konden ze zien hoe technologie de verpleging kan ondersteunen en het verblijf voor de patiënten een stuk aangenamer kan maken. Met behulp van hout, karton en een 3D printer, hebben de leerlingen hun ideeën over de toekomst kunnen weergeven in een maquette van een kamer op de IC-afdeling. We hebben ook mogen kijken op de nieuwe verpleegafdeling, maar we hebben onze opdracht beperkt tot de IC. Reden daarvoor was dat er op de IC meer technologie komt kijken.’

Sterk in techniek

Deze pilot is onderdeel van de voorbereiding op een nieuwe praktijkgerichte leerweg Techniek & Toepassing voor middelbare scholieren, in lijn met het Sterk Techniekonderwijsprogramma van de overheid, waarbij NSG is aangesloten. CWZ maakt in haar patiëntenzorg en bedrijfsvoering gebruik van allerlei systemen, technieken en apparatuur, en ontwikkelt deze vormen van medische informatie technologie steeds verder. Na een oproep van NSG-techniekmakelaar Andrea Vos, waarin ouders van leerlingen werd gevraagd om een pilot bedrijf in de techniek, was de link snel gelegd.

Op weg naar de toekomst

De pilot is voor alle partijen bijzonder geslaagd! Zowel leerlingen als leraren van NSG zijn erg enthousiast over de pilot en verrast hoe leuk het is om in de praktijk aan de slag te gaan met een opdracht. Dat spreekt veel meer tot de verbeelding en leeft meer dan alleen theorie en uitleg. Komend schooljaar geeft NSG hier meer vorm aan in het onderwijsprogramma.  Ook CWZ vond het erg leuk en waardevol om dit traject in te gaan met NSG en vindt dit zeker voor herhaling vatbaar.